Foto: Klaartje Lambrechts |
Ærværdig alderdom eller nådesløst forfald?
”Comeback”, skriver hun med kridt på den sorte bagvæg, og
leder derved mine tanker hen på Re-Collect, Corpus-forestillingen med de aldrende karakterdansere på Det Kongelige Teater i sidste sæson. Men vi er ikke på Det Kongelige Teater, hvor den polerede overfladen stadig er det herskende udtryk, men i de anarkistiske Dansehallerne, hvor perfektionistisk stræben og æstetisk skønhed træder i baggrunden til fordel for dyrkelse af vildskaben og en afsøgning af menneskets skæve sider og mørke pletter. Hvor den ærværdige og anerkendte instruktør Staffan Valdemar Holm i Re-Collect viste sine fire
balletdansere som drilske, kokette, smukke og absolut ikke i forfald, tillader Jan
Martens, ung fremadstormende belgisk koreograf og manden bag de fire værker,
som denne forestilling, BIS, er en del af, ikke sin performer samme luksus. Danseren
Truus Bronkhorst får ikke lov til at gemme sig bag gimmicks, sjove indslag og
videoklip fra sin ungdom.
Med ivrig desperation skriver hun sine bønfaldende ord på væggen. ”Stay”, ”Leave”, ”Please”. En ung mand, Martens selv, træder ind på scenen, trækker hende rundt som en kludedukke, sætter en høj taburet frem, som hun stiller sig på, nu kun iført en halvt gennemsigtig trikot af sort blondestof. Hendes bryster anes igennem stoffet, hendes krop stilles til skue mens lyset fokuserer på hende, og hendes øjne fokuserer på os, publikum. Kroppen og ansigtet er mærket af den snigende alderdom. Hun står alene på scenen, som en statue, en støtte over levet liv, overlevet liv, med slap hud, rynker i ansigtet. Blikket er sørgmodigt, som om det har set for meget. Der er helt stille i det lille rum.
Med ivrig desperation skriver hun sine bønfaldende ord på væggen. ”Stay”, ”Leave”, ”Please”. En ung mand, Martens selv, træder ind på scenen, trækker hende rundt som en kludedukke, sætter en høj taburet frem, som hun stiller sig på, nu kun iført en halvt gennemsigtig trikot af sort blondestof. Hendes bryster anes igennem stoffet, hendes krop stilles til skue mens lyset fokuserer på hende, og hendes øjne fokuserer på os, publikum. Kroppen og ansigtet er mærket af den snigende alderdom. Hun står alene på scenen, som en statue, en støtte over levet liv, overlevet liv, med slap hud, rynker i ansigtet. Blikket er sørgmodigt, som om det har set for meget. Der er helt stille i det lille rum.
Den nøgne klage
Hun begynder at sukke, ”åh”, stønner hun sagte, som om hun
ikke længere kan holde det inde. Hendes små udbrud bliver gradvist højere, mere
klagende, mere intense. En blød kvindestemme begynder langsomt at bølge ud af
højtalerne, syngende en sød ballade, halvvejs ind over den gamle kvindes lyde.
Kvinden bøjer sig mere og mere fremover i sin klage, som om smerten fra hendes
indre forplanter sig til hendes krop, som om fortvivlelsen gør fysisk ondt på
hende.
Jeg bliver først en smule skræmt ved hendes vedvarende
udbrud, derefter føler jeg et voksende ubehag ved situationen. Jeg får lyst til
at distancere mig fra hendes smerte, jeg ønsker, at hun skal holde op, og
samtidig har jeg voldsomt ondt af hende. Enkelte blandt publikum begynder at
le, og pludselig indser jeg, at kvinden virker en smule latterlig, grotesk
nærmest i sin gentagne hylen, der bliver højere og højere, næsten overdrevet.
Alligevel skammer jeg mig over deres latter, over at de kan le så hjerteløst.
Nu står hun med ryggen til os, pludselig tavs, og bevæger
armene op og ned som en fugl, der langsomt prøver om vingerne kan bære. Med
udstrakte arme ligner hendes lange skygge grangiveligt en stor fugl. Hun vender
igen fronten mod os, dækker sit ansigt med hænderne, kærtegner langsomt
kroppen, forsigtigt, andægtigt. Først brysterne, så mave, lår, strejfer kussen,
mærker skuldre og arme.
BIS er en sær, stærk forestilling. På den ene side lever den
op til populærkulturens (og mine egne) fordomme om smal performancekunst – en kvinde
der står på en stol og stønner! På den anden side rammer værket – og Truus
Bronkhorsts rystende præstation – en pæl lige igennem min berøringsangst og magelighed.
Den tør vise en kvinde, et menneske, der vrider sig af indestængt smerte – vi får
ikke at vide, hvad hendes fortvivlelse skyldes, kun at den er der. I en tid,
hvor alle synes at dyrke den polerede overflade, og alt handler om overskud og
popularitet – se, hvor succesfuld, smuk og dygtig jeg er, se, hvor mange venner
jeg har! – fremviser Martens og Bronkhorst et menneske fyldt med angst og
tvivl, i kamp med sig selv, i længsel efter nærhed og samtidig bange for det.
Således er BIS en saltvandsindsprøjtning, et slag i ansigtet, som man bagefter
er taknemmelig for.
Parforholdets osteklokke
Til sammenligning var aftenens andet Martens-værk, Sweat Baby Sweat, lige så
intenst, men knap så rammende. Måske fordi det kræver en stor portion
tålmodighed at betragte to mennesker, dansere Kimmy Ligtvoet og Steven Michel, krabbe omslynget rundt på scenen i 65
minutter.
Her vakler en mand og en kvinde langsomt rundt på scenen, hun
sidder overskrævs på ham, med armene i tæt greb om hans hals, mens han bærer
hende rundt. De er forelskede, kun iført undertøj, kun med øje for hinanden.
Lyset er varmt, på bagvæggen står der skrevet ”As long as you are here, I am
too”. Meget intenst, meget romantisk. Men meget hurtigt føles nærheden mellem de
to, der lukker alt andet ude, både trættende og klaustrofobisk for tilskueren.
Igen opnår Martens en stærk effekt ved at lade en enkelt
handling og bevægelsesmønster gentage sig i det uendelige. Jeg bliver irriteret
på parret efter et stykke tid, finder deres gensidige afhængighed ensformig,
barnagtig nærmest. Da de efter lang tids gåen rundt på scenen standser op og
begynder at kysse, er det gabende kedeligt. Det hele er pænt, idyllisk glat,
det føles ligegyldigt at overvære to unge, smukke mennesker engageret i en glansbilledlignende
parforholdsæske, komplet med to sæt usynlige skyklapper, der lukker omverdenen
ude.
Mænd er fra Mars?...
Og så langsomt brydes stilheden af en ulmende baggrundsstøj,
en sagte brummen. Manden begynder at trækker sig. Kvinden ønsker at bevare
nærheden og hopper op på ham, han forsøger at skubbe hende ned. Min lettelse
over, at glansbilledet brydes, blandes med en fornemmelse af at overvære en parforholdskliché
taget direkte ud af en klassisk chick flick. Den umodne mand, der ikke tør
forpligte sig, og den kærlighedsramte kvinde, der med stigende desperation
forsøger at fastholde ham. Kvinden vil forblive i symbiosen, manden vil have
plads. Intet nyt under solen. Og så alligevel… For pludselig omfavner han
hende, som et omsorgshungrende barn omfavner sin mor for at søge kærlighed og
trøst. Afhængigheden fortsætter under nye former, de to hverken kan eller vil
slippe hinanden helt.
Min irritation bliver til noget mere, jeg tvinges til at undre mig over, præcis hvorfor hele scenariet gør mig så utålmodig, når jeg samtidig sagtens kan betragte en lang scene med en enkelt, hylende kvinde, som bevægende og forløsende. Måske fordi kanterne, dramaet, smerten er mere interessant end den lykkelige (og er den nu også det?) tosomhed?
Sweat Baby Sweat kaster et sympatiserende blik på
parforholdet, samtidig med at det ironiserer let over det. Forestillingen kunne godt have været kortere, især sidste del, hvor en sødmefyldt ballade akkompagneres af citater fra diverse kendte kærlighedssange, der projekteres op på væggen, mens de to elskende endelig skilles og går hver til sit, bliver usynlige mens lyset slukkes på scenen. Det er, som om forestillingen mister lidt fokus, lidt skarphed ved at blive ved i det uendelige og gentage sit kærligt ironiserende blik på parforholdet, til man næsten er bevidstløs af utålmodighed og alvorligt savner en afslutning på løjerne.
BIS og Sweat Baby Sweat spillede i Dansehallerne den 5.november som en en del af fire udvalgte forestillinger af den belgiske koreograf Jan Martens. De to andre forestillinger, Ode to the Attempt og She was a Visitor spillede den 6.november. Jan Martens-programmet var en del af Thousand Threads, et koncept hvor Dansehallerne i løbet af sæsonen præsenterer en række eksperimenterende, innovative værker af kunstnere fra ind- og udland. Næste omgang Thousand Threads kan opleves den 11.december med dobbeltprogrammet Joyride og Your Majesties. Læs mere på Dansehallernes hjemmeside.
Foto: Anna van Kooij |
Ingen kommentarer:
Send en kommentar