Foto: Per Morten Abrahamsen |
Julen nærmer sig med hastige skridt, men inden gaveræsets slutspurt sætter ind, andestegen skal i ovnen og juletræet pyntes, skal I ikke snydes for en sidste omgang af K for kultur. I dette indlæg giver jeg tre meget forskellige bud på kulturoplevelser i julemåneden - det eneste, de har til fælles, er en høj underholdningsfaktor og forkærlighed for det groteske, omend i meget forskellige forklædninger.
Et Folkesagn - troldedans og romantik på Gamle Scene
Et Folkesagn - troldedans og romantik på Gamle Scene
Der er ikke meget julestemning over Den Kongelige Ballets
årlige juleforestilling. Det gør nu ikke spor, for i sig selv er Et folkesagn
en fornøjelig forestilling for folk i alle aldre. Måske de allermindste vil finde troldene en smule uhyggelige, men har de små poder først nået den alder,
hvor de kan se en Disneyfilm fra ende til anden uden at blive bange, så er de
også store nok til at opleve trolde og hulryggede elverpiger. Et folkesagn er Bournonville, når han er bedst, frækt og finurligt
fornyet af Nikolaj Hübbe og Sorella Englund, så hele historien står lidt
skarpere, og kærlighedshistorien er omdrejningspunktet for løjerne.
Balletten handler om den fornemme frøken Birthe af Højgården,
der i virkeligheden er et forbyttet troldebarn og derfor slet ikke kan finde
sig til rette i et stift overklassemiljø. Med sit heftige temperament skræmmer
hun alle omkring sig, selv sin trolovede, den flinke og stilfærdige Junker
Over, der hellere vil læse en bog end kurtisere den vilde Birthe. Men inde i
troldehøjen bor den smukke og søde Hilda, der i virkeligheden er Højgårdens
arving, men blev stjålet som spæd af troldene. Nu skal hun giftes med
troldemors ældste søn, den grimme og tumpede Diderik, men situationen ændrer
sig drastisk, da hun møder Junker Ove.
Et folkesagn er den perfekte begynderballet. Handlingen er
nem at følge, og den har alt det, en god historie skal have: kærlighed, humor,
drama, uhygge og en lykkelig slutning. Dertil kommer Mia Steensgaards
fantastiske scenografi, der med en blanding af papirklipsskov og hammershøiske
stuer skaber et eventyrligt univers, hvor troldeverdenen fungerer som en
forvrænget spejling af menneskenes verden.
Foto: Per Morten Abrahamsen |
Forestillingen spiller 4 gange endnu fra fredag til søndag,
men særligt matiné forestillingen kl.12 lørdag den 20.december kan anbefales. Her
danser Gregory Dean Junker Ove over for Hilary Guswilers Hilda, og trods stærke
kræfter på de andre hold (heriblandt Lis Jeppesens Viderik, Alexander Stægers
Hr. Mogens, Alba Nadals Birthe samt Alban Lendorf og Gudrun Bojesen i Pas de Sept), er dette hold langt
det stærkeste. Guswiler er en meget fornøjelig Hilda, yndig, sprælsk og
sødmefyldt, og med personlighed nok til at brænde igennem selv når hun spiller
over for troldetrioen Muri (Morten Eggert), Diderik (Sebastian Kloborg) og
Viderik (Elisabeth Dam). Elisabeth Dams Viderik er et lille under af en
ukuelig spilopmager, mens Sebastian Kloborgs Diderik er fantastisk morsom, en slesk,
ulækker mors dreng, der slet ikke forstår, hvorfor den selvstændige
Hilda ikke falder ham om halsen, når troldemor Muri nu har bestemt at de skal giftes.
Selvom Amy Watson er sat til at danse Birthe på dette hold,
har det indtil videre været Kizzy Matiakis, der har spillet rollen. Man kan kun
håbe, at hun også danser lørdag, for hun er som født til at spille Birthe. Jeg har ikke
været begejstret for hendes tidligere præstationer i denne sæson og fandt
hende fejlcastet i både Kameliadamen og Sylfiden, men som den arrige troldepige
er Matiakis perfekt. Aldeles ustyrlig og utilpasset i rollen som den fine
frøken er det ikke sært, at hun længes efter et liv uden for konventionens
snærende bånd – for hvilken trold kan udholde stiv etikette og snærende
kønsroller?
Som Junker Ove beviser Gregory Dean endnu engang, at han er
kompagniets nye, mandlige stjerne. Selvom han teknisk set ikke helt kan matche
hverken Alban Lendorf (men hvem kan også det?) eller Ulrik Birkkjær, har han en
troskyldig inderlighed, en næsten lysende sårbarhed, der blandet med hans høje,
lyshårede elegance gør ham perfekt til romantiske helteroller. Hans James i
Sylfiden var vidunderligt rørende, og hans Junker Ove er af samme støbning – en
idealistisk drømmer fanget af samfundets stramme regler.
Crazy
Christmas Cabaret – The Quest for the Big Chest
Foto: Thomas Petri |
Ingen jul uden Crazy Christmas Cabaret. Siden
Vivien McKee satte sit første show op i 1982, er CCC blev en kultlignende
juletradition på grund af sin bizarre og dybt underholdende blanding af lumre
onliners, skøre plots, mænd i dametøj og ikke mindst den forvrøvlede dr.
Helsingør fra Elsinore, der med sit kiksede, stærkt fordanskede forsøg på at tale
engelsk gør kærligt grin med danskernes engelskkundskaber. Hele stykket foregår
på engelsk, hvorfor det er et af de få teaterstykker, som man roligt kan slæbe
ikke-dansktalende julegæster med til hen over julen. Stykket spiller i Tivolis Glassalen
frem til 3.januar og kan således snildt fanges i løbet af juleferien.
Dette års CCC handler om One-Eyed Willy, kendt for at besidde en meget stor ting, der stikker ud - nemlig hans skæg! Denne barske sørøver sejler omkring på de syv verdenshave på jagt efter ”a
huge chest” – altså en skattekiste fyldt med rigdomme selvfølgelig, nu ingen
lumre ideer, kære læser, dette er skam en pæn blog. Traditionen tro er
historien en pastiche over populærkultur, denne gang vist en blanding af alle
nye og gamle sørøverfilm. Tidligere har blandt andre både Star Wars, Spartacus,
Tarzan og Dracula været under kærlig behandling, hvor den fjollede historie
blandes med musicalindslag og indflettede jokes om kendte begivenheder i årets
løb (typisk med kærlige spark til et par politikere, der har opført sig særlig
dumt). Publikum deltager aktivt i stykket, da man opfordres til at buhe af
skurken, heppe på helten og synge med på sangene. Den tykke dame (altid en mand
i dametøj, i år den formidable Andrew Jeffers) skal altid udse sig et par
flotte unge mænd blandt publikum, som han/hun kan lægge heftigt an på undervejs
i stykket, og som publikum generelt er der altid risiko for, at man bliver
hevet op på scenen for at deltage i løjerne - så er I advaret!
Foto: Thomas Petri |
Det er ikke stor kunst, men når det er bedst, er CCC
uforligneligt underholdende, et mekka af kiksede jokes og smagløse optrin,
julekitsch på højt plan.
En ting er juleforestillinger, men vi skal heller ikke
glemmer det, som julen først og fremmest handler om – gaver! Så her følger K
for kulturs helt særlige julegaveanbefaling.
Killer Joe - mord, vold og kyllingelår
Selvom True Detective i mine øjne leverede en ujævn første
sæson med en banal slutning, var den værd at se af to grunde – Woody
Harrelson og Matthew McConaughey. Jeg har altid været glad for Woody Harrelson,
men takket være gyselige chick flicks som How to loose a Guy in ten Days har
jeg længe set Matthew McConaughey som intet mere end et slikket, talende vaskebræt
(manden var siden de sene 90ere mest kendt for konstant at rende rundt med bar overkrop).
Med True Detective gik det op for mig, hvor god en skuespiller han rent faktisk
er, og jeg begyndte at se en stribe af hans film, nye såvel som gamle.
Jeg var
mildt skuffet over Dallas Buyers Club (ikke så meget på grund af McConaughey,
men filmen i sig selv følger samme model som Erin Brokovich og et dusin andre ’based
on af true story’-film, der brander sig selv som kontroversielle og modige, men
i virkeligheden alle er filmisk ensformige og handler om præcis det samme,
nemlig den skæve outsider, der trods sin bryske facade har et hjerte af guld og
kæmper de svages sag). Mud var en god film, og med X-kærester (som faktisk var
langt bedre end forventet) og The Lincoln Lawyer foldede McConaughey den
karismatiske, næsten magnetiske charme ud, som netop er grundlaget for hans
stjernestatus.
Der var dog én film, hvor McConaughey virkelig imponerede
mig. Killer Joe, en lille, obskur film fra 2011, en kulsort komedie af
instruktøren bag Eksorcisten, William Friedkin. Jeg tvivler på, at filmen
nogensinde fik dansk premiere, men nu er den ude på DVD (sandsynligvis fordi McConaughey
lige nu er den hotteste mandlige skuespiller i Hollywood), og kan fås i Tiger
til en flad 20er.
Filmens plot er ret bizart. Chris, en smådum, white trash
narkohandler (Emile Hirsch) skylder en masse penge væk til den lokale
narkobaron. Hvis han ikke betaler inden kort tid, bliver han slået ihjel. Sammen
med sin endnu dummere far (Thomas Haden Church) og sin vulgære stedmor (Gina
Gershon) udtænker han en plan. Chris’ mor (som åbenbart er så forfærdelig, at
alle hader hende) har tegnet en livsforsikring. Chris og hans far hyrer en
lejemorder, Killer Joe (McConaughey), til at slå moderen ihjel. Chris og hans naive
lillesøster Dottie (Juno Temple) vil så indkassere forsikringssummen, og Chris kan
betale sin livsfarlige gæld. Der er kun ét problem: lejemorderen vil have
pengene på forskud - penge som Chris jo ikke har. Efter et tilfældigt møde med Chris’ søster går Joe dog med
til at rydde moderen af vejen mod at få et andet slags forskud – Dottie.
Killer Joe er et kammerspil blandt trailer trash, en flok
mennesker så dumme og afstumpede, at man næsten tror, det er løgn – hvilket det jo også
er, men skuespillerne er så overbevisende, at man køber hele det sindssyge
scenarie alligevel. Matthew McConaughey leverer en af sine bedste præstationer
som den glatte lejemorder. Med et smil som en slange og en katteagtig blødhed i
stemmen forfører han både Dottie og hendes tumpede familie – men som publikum
er man aldrig tvivl om, at manden er dødsens farlig og uden barmhjertighed.
Alligevel endte jeg med at heppe på ham undervejs i filmen, måske fordi McConaughey
udfolder en næsten hypnotisk charme, der får en ekstra kant, fordi man ved, at
manden er psykopat. Det er djævelsk underholdende, men bestemt ikke for sarte
sjæle.
Filmen er en af de mest groteske, fucked up film jeg
nogensinde har set, først og fremmest på grund af den famøse scene med
kyllingelåret, uden tvivl en af de mest ubehagelige scener i filmhistorien (den
kan findes på Youtube, men jeg vil virkelig anbefale, at man ser hele filmen
for at få konteksten med). Se den, hvis du er vild med (meget) mørke komedier,
eller giv den i julegave til en filmnørd, der har en stærk mave og ikke har
problemer med realistisk filmvold. Giv den eventuelt til en McConaughey-fan med en skæv sans for humor.
Killer Joe kan fås på DVD i Tiger til 20,- samt på DVD til 29,95 og Blu-ray til 39,95 i Fona.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar