Dette
indlæg er egentlig ment som et svar. Fordi jeg interesserer mig en del for
kunst og kunstnerens rolle i forhold til kunstværket, måtte jeg tage bladet fra
munden, da bogbloggeren Paperback Castles forleden beskrev, hvordan hendes viden om forfatteres dårlige opførsel smittede af på hendes opfattelse af deres værker. Naturligvis ryger jeg til dels
op af stolen, fordi jeg selv skriver og tænker meget over min selvforståelse
som skribent og måske kommende forfatter. Men derudover mener jeg, at det er rivende forkert at sætte
lighedstegn mellem kunstneren og værket. Det er selvfølgelig fristende, hvis
man drevet af beundring for en kunstners virke begynder at interessere sig for
personen selv, men hvorfor skal en kunstner absolut være sympatisk? Jeg ved
ikke, om min forestilling om kunst er idealistisk, urealistisk eller noget helt
tredje, men jeg kan ikke se, hvilken betydning en kunstners person reelt har
for offentligheden, udover at tilfredsstille en basal menneskelig nysgerrighed
af den slags som sladderbladene lever højt på.
Værket frem for personen
Da jeg begyndte at tænke over,
hvordan jeg selv gerne ville opfattes, gik det op for mig, at jeg egentlig var
ret ligeglad med, om folk brød sig om mig. Forstå mig ret, som privatperson er
jeg bestemt ikke ligeglad med andre menneskers meninger om mig, i hvert fald
ikke de mennesker der er tæt på mig og som betyder noget for mig. Men den
skrivende del af mig er ligeglad, eller, sagt på en anden måde, i forhold til
mine tekster er min person ikke relevant. I forhold til mine tekster er jeg kun
en stemme, et talerør, et redskab om man vil. Her er det teksterne i sig selv,
der bør have betydning, ikke den person der har skrevet dem. Og sådan bør det være
for alle. Jeg bliver heller ikke personligt berørt, når en kendt kunster eller
forfatter dør. Jeg kender ikke vedkommende, og deres person betyder ikke noget
for mig. Det, der påvirker mig, er deres værker, deres virke, og hvorvidt de havde nået deres fulde potentiale, inden de døde.
Man kan være en genial kunstner og
samtidig et elendigt menneske, men det er fuldstændig ligegyldigt i et
kunstnerisk virke - måske kan det ligefrem være en fordel, hvis en kunstner har
flere knaster end gennemsnitsmennesket. Det eneste, der er vigtigt for en
kunstner, er at skabe god kunst, og her er en medalje for eksemplarisk opførsel
irrelevant. Ikke at man som kunstner har mere ret til at være et røvhul - der
er stadig forskel på ens profession og hvordan man er privat. Det er vist de
færreste kunstnere, der insisterer på, at deres virke og deres person står i et
1:1 forhold til hinanden.
Kunst udspringer altid af personlige erfaringer, men
god kunst går ud over det personlige. Hvis det ikke gjorde, ville kunsten ikke
være meget værd. Adskillige af de største forfattere har været idioter,
fordrukne eller rabiate ideologer. Bare tænk på Knut Hamsun, der støttede
Hitler, eller Hunter S. Thompson, der er lige så kendte for sit forbrug af
alkohol og stoffer som for sine værker. Eller tag nogle af et hjemligt koryfæ
som Yahya Hassan, der bestemt ikke har været blandt guds bedste børn.
Samtidig
bryder jeg mig ikke om tendensen hos nogen til at vurdere kunstnere og
andre
ekstraordinære individer efter særlige regler. Lad os eksempelvis kigge
på filminstruktøren Roman Polanski. Da han i 2009 blev fængslet i
Schweiz på grund af sin indblanding i en voldtægtssag fra 1970erne,
kastede en masse af hans magtfulde venner inden for kunst og politik sig
ud i patetiske forsvarstaler, der plæderede for at myndighederne
stoppede 'hetzen' mod dette kunstneriske geni. Men lad os lige få én
ting på det rene: at lave kunst giver ikke én
carte blanche til at opføre sig som man vil. Polanski er aldrig blevet
dømt og retssagen imod ham er ikke afsluttet - derfor vil jeg ikke
stemple ham som en forbryder. Men hans umiskendelige talent burde ikke
fritage ham for ethvert moralsk ansvar, det bør ikke være en
undskyldning for at stille ham til ansvar for at have brudt samfundets
love. Når det er sagt, vil jeg ikke underkende hans films kunstneriske
værdi. Jeg bryder mig ikke om manden, ærlig talt finder jeg hans
handlinger modbydelige, også selvom det skete for næsten 40 år siden,
men det afholder mig ikke fra at se hans film.
Selv dårlig mennesker kan lave god kunst
Er
kunst nødvendigvis dårligere eller etisk forkert, fordi ophavsmanden eller -kvinden
er et dumt svin? Det mener jeg ikke. For ville vores verden ikke blive ulidelig kedelig, hvis vi kun
lyttede til de gode, de kloge, de moralske dydsmønstre, der aldrig har trådt
forkert, aldrig har kvajet sig? Man skal blot ikke tro, at kunstnere er
ophøjede mennesker, der er klogere og bedre end os andre. De fleste er blot mennesker,
der har talent for et eller andet, og som er i stand til at destillere livets
erfaringer og deres egne drømme over i deres arbejde, til at synliggøre alment
menneskelige tilstande, som almindelige mennesker ikke har evnen eller viljen
til at udtrykke.
Hvis en
kunstner er god nok, ender værket ofte med at blive klogere end kunstneren selv.
Det vil sige, at værket ender med at besidde meninger, som ophavsmanden eller
kvinden ikke selv havde opdaget, facetter, som kunstneren selv ikke havde drømt
om da han/hun skabte det. Det er derfor, vi har anmeldere til at bedømme
værker. Ikke blot for at man som kritiker skal sidde på sin trone og sige ”Duer
ikke, væk!” og ved hjælp af stjerner eller hjerter stille sig til doms over,
hvad der er godt eller skidt. Det skal man selvfølgelig også, men efter min
mening ender en kritikers opgave ikke her. Det handler i lige så høj grad om at
kunne åbne værket for læseren, at give en tolkning og opdage de sammenhænge og
meninger, som måske ikke var umiddelbart tilgængelige.
Selvfølgelig er det
langt nemmere bare at stille sig til doms over for et værk end at gå dybere ind
i det og diskutere det, især hvis man ikke føles, at der er så meget at komme
efter i værket. Det er altid nemmere at holde sig på overfladen og lade, som om
man ophøjet svæver over vandene. Jeg gør det selv, sandsynligvis oftere end jeg
vil være ved, helt sikkert oftere, end jeg bryder mig om. Det irriterer mig
grænseløst, når jeg gør det, men nogle gange er det bare den nemme løsning at
gøre det, folk forventer, sige sin mening og ikke mere, også selvom jeg føler,
at jeg bare står og galer som en opblæst hane.
Moralen
er, at man ikke bliver bedre, finere, mere særlig af at være god til noget,
heller ikke selvom man er exceptionelt god til det. Enhver person, kunstner eller ej, bør
bedømmes på sit arbejde og ikke på sin person. Både anmeldere og forbrugere bør
holde person og præstation adskilt og indse, at man godt kan fordømme det ene,
samtidig med at man priser det andet. Dét er sand respekt over for både kunsten
og mennesket bag.
PS. I skrivende stund opdagede jeg lige, at forfatter Lars Bo Nørgaard har lagt et digt ud på sin blog, der meget fint bider af den gængse snagen i forfatterens privatliv og hvad det kan betyde for læsningen. Bare for at understrege, hvad et overdrevet fokus på personen frem for værket kan afstedkomme.
PPS. Min egen, lidt mere personlige kommentar til diskussionen kan læses her.
PPS. Min egen, lidt mere personlige kommentar til diskussionen kan læses her.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar